A Facebook próbálja kisegíteni a megszorult indiai vérellátókat

Így néz ki a Facebookon a véradó regisztráció. Vishal Manve képernyőképe.
Így néz ki a Facebookon a véradó regisztráció. Vishal Manve képernyőképe.

Új funkciót vezetett be a Facebook Indiában, amivel a felhasználók véradónak jelentkezhetnek, a lépés azonban vegyes fogadtatásra talált. Az új funkció lehetővé teszi, hogy magánszemélyek és kórházak, ha vérre van szükségük, értesítsék a közeli vérdonorokat a vércsoportot, helyszínt és az okot tartalmazó bejegyzésekkel.

Indiában olyan mértékű hiány van vérkészletből, hogy jelentések szerint naponta 38 ezer adományozásra van szükség a kiegyenlítéséhez. A hiány miatt a betegek és rokonaik maguk keresik a megfelelő véradót a saját ismeretségi körükben, vagy a közösségi oldalakon igyekeznek a nyilvánosság erejét felhasználni. Mindez rengeteg nehézséget okoz és időigényes mind a véradók megtalálása, mind a véradás szempontjából.

A Facebooknak 241 millió felhasználója van Indiában, és a tech óriás most úgy döntött, hogy az országos felhasználói bázisra építve megkönnyíti, hogy az emberek véradóként regisztráljanak és kapcsolatba lépjenek olyan emberekkel vagy szervezetekkel a közelükben, amelyeknek vérre van szüksége.

Legyél te is@Facebook véradó és ments meg egy életet. Leírhatatlan boldogságot okoz! Én ezt minden születésnapomon megteszem. Legyél te is hős @Divyanka_Tpic.twitter.com/FtgEzlfj3o

— Dolphin Singhwal (@DolphinSinghwal) 2017. október 1.

Mark Zuckerberg, a Facebook társalapítója és elnöke ezt írta a projekt indulásáról:

Az ötlet egy hackathonon született, ahol Hema Budaraju, az egyik termékmenedzserünk segített megvalósítani. Az ügy Hemát személyesen is érinti, mert az édesapja, akinél rákot diagnosztizáltak öt éve, annyi vért vesztett a kemoterápia során, hogy mindennap vérátömlesztésen kellett átesnie. Hemának barátokat és családtagokat kellett megkérnie, hogy legyenek véradók, és sokan tényleg meg is jelentek, miután megtudták, hogy ez segít az apján. Ez Hemát is mindig emlékezteti arra, hogy az emberek szívesen segítenek, egyszerűen csak a megfelelő eszközre és információra van ehhez szükségük.

Az új funkciót október 1-jén tették közzé, India országos véradó napján. Az országban nincsen központi vérellátó szervezet, a szükség viszont felvirágoztatta az illegális piacot. Az pedig komoly egészségügyi kockázatot rejt, ha ellenőrizetlen vért használnak fel, amit egy „hivatásos” donor adott.

Virendra Banshal, indiai oktató dicsérte a kezdeményezést:

Ez a közösségi média legjobb kihasználása. Arra kérem a Facebookot, hogy próbáljon meg egy olyan funkciót is fejleszteni, ami a szervadományozást népszerűsíti a jelenleg érvényes szabályozásnak megfelelően, röviden ismertetve, mekkora hiány van szervdonorokból az országban.

Az új eszköz, amit egyelőre csak Indiában lehet elérni, már komoly figyelmet kapott az ottani facbookozóktól. A funkció illeszkedik a Facebook katasztrófahelyzetekre fejlesztett eszközeinek listájába. (Ilyen a Safety Check is, amivel azt lehet jelezni az ismerősöknek, hogy valamilyen ismert katasztrófa során épségben vagyunk-e.) A potenciális véradók adatbázisára pedig éppen katasztrófák idején lehet jól építeni. 2012-ben az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban is lefuttatott egy hasonló kampányt szervadományozásra. Akkor több százezren regisztráltak donorként.

Néhány felhasználót viszont elbizonytalanított az új funkció megjelenése:

A Facebook csinált valamit, regisztráltam donorként, és most azt nem tudom, hogyan lehet vért kérni. @facebook
— Rajath DM 😎 (@rajathdm) 2017, október 6.

Tudja valaki, hogy működik ez a donorcucc a Facebookon, és lehet-e anélkül használni, hogy az a szar csatlakozási bejegyzés megjelenjen mindenki idővonalán?

— Jaydeep (@JonesOnCorners) 2017. október 3.

Többen kigúnyolták az ötletet, mondván, virtuális donornak jelentkezni egy kicsit más, mint tényleg elmenni vért adni:

Hirtelen mindenki véradó lett a Facebookon. YOLO #véradás

— Shafid (@iamshafid) 2017. október 1.

Ne legyél véradó a Facebookon. Ha olyan egészséges vagy, hogy vért adhatsz, akkor legyél véradó a való életben. #mentsdmegazembereket #mentsdmegIndiát

— Rattan (@Ratan_patelPhy) 2017. október 5.

Mások szintén elítélték a trendet, amiről úgy tűnt, ez az új divat:

Elfogadnak majd, ha nem leszek én is véradó a Facebookon? #ÉletbevágóKérdések

— Farrago’us Metikurke (@dankchikidang) 2017. október 1.

Én egy valódi véradó vagyok, és nem fogom az értékes véremet itt a Facebookon adni.

— Farhan Rashid (@farhaanrashid) 2017. október 2.

A facebookos véradás olyan, mintha ennivalóról küldenél képeket a szegényeknek Whatsappon.

— Shubhangi Bhatia (@me_and_my_flaws) 2017. október 1.

Szalagcím: A UNESCO bejelentette, hogy Indiának van a legtöbb véradója a Facebookon XD

— Kunj Sharma (@ifaaarted)  2017. október 4.

A Facebook ötlete nem új, az emberek már régóta használnak közösségi oldalakat és olyan eszközöket, mint a Socialblood, hogy hozzáférjenek véradói hálózatokhoz. Természetesen ez nem egyszerű feladat: a megbízható és stabil donorhálózat sem garancia arra, hogy időben adják le a vért, pedig szinte mindig sürgős kérésekről van szó. A Facebook kiemelte, hogy civil szervezetekkel, egészségügyi szakértőkkel és potenciális véradókkal dolgoztak együtt az alkalmazás fejlesztésén, hogy a végén majd az adatbázist összeköthessék a kórházakkal, vérbankokkal és más kritikus ellátóegységekkel.

Felvetődtek még az adatvédelemmel kapcsolatos problémák is, de a Facebook továbbra is fenntartja, hogy a véradók információit nem teszik elérhetővé a betegek vagy kórházak részére egészen addig, amíg a donor maga kifejezetten nem teszi ezt meg.

Remélhetőleg a következő időszakban kiderül, milyen folyamatok kapcsolódnak az új funkcióhoz, hogy valóban ki tudják-e használni azok, akik vért keresnek. Azt majd meglátjuk, hogy a donorok valóban előlépnek-e, és nem csak megosztják a Facebookon a címkét arról, hogy ők most már véradók.