Bezárás
Uncategorized

Külföldi támogatása miatt rendelték el egy híroldal bezárását a Fülöp-szigeteki hatóságok

A Fülöp-szigeteki kormány úgy döntött, hogy bezáratja a Rappler híroldalt miután az Értékpapír és Tőzsdebizottság (SEC) visszavonta a cég üzleti tevékenységre kiadott engedélyét.

A január 11-i döntés szerint a Rappler megsértette a tömegmédiumok külföldi tőkearányának korlátozásáról szóló alaptörvényt azzal, hogy az Omidyar Hálózattól fogadott el támogatást. A hálózatot Pierre Omidyar, az eBay alapítója hozta létre. (Hasonlóan a Soros György által alapított Nyílt Társadalom Alapítványhoz, a szervezet célja, hogy támogatásokon keresztül segítse a civil társadalom fejlődését – a ford.)

A Fülöp-szigetek alkotmánya a tömegmédiumok tulajdonosi körét helyi cégekre és az ország állampolgáraira korlátozza, de nem tiltja, hogy külföldi alapítványoktól fogadjanak el pénzbeni adományt.

A Rappler száz százalékban Fülöp-szigeteki tulajdonban és irányítás alatt van, helyileg is ott működik. A működése fenntartásához letéti igazolásokat, vagyis olyan befektetési eszközöket használ, amelyek lehetővé teszik, hogy a külföldi partnereknek is lehessen üzleti érdeke a cégben.

A közösségi médiafigyeléssel is foglalkozó független híroldalt gyakran támadják az elnök netes követői a kormányt kritizáló cikkei miatt.

.@jnery_newsstand: „Ha a visszavonás érvényben marad, akkor a Rapplert tulajdonképpen bezáratják, és ez lesz az első alkalom, hogy egy újságírószervezetet kormányzati döntés alapján állítanak le azóta, hogy Ferdinand Marcos diktátor statáriumot vezetett be 1972-ben.” #Newsstand https://t.co/539n3hUZEu

— Inquirer Opinion (@Inq_Opinion) 2018. január 15.

Az elnök maga célzott arra 2017 júliusi évértékelő beszédében, hogy a Rappler teljes mértékben amerikai tulajdonban áll, annak ellenére, hogy a Rappler Fülöp-szigeteki állampolgárok és cégek tulajdona és ők is működtetik.

A cégtulajdon legnagyobb részével, összesen 91 százalékkal a cég elnöke, Maria Ressa és Benjamin So magánbefektető (mindketten Fülöp-szigeteki állampolgárok), valamint két médiacsoport, a Dolphin Fire és a Hatchd (mindkettő Fülöp-szigeteki székhelyű cég) rendelkeznek.

A Rappler elleni fellépést Jose Calida főügyész provokálta ki, Harry Roque, az elnök szóvivője pedig tagadta, hogy az Értékpapír és Tőzsdebizottság döntése a sajtószabadság elleni támadás lenne, hiszen csupán érvényesítette azt az alkotmányos felhatalmazást, amely tiltja a külföldi tulajdonlást a médiában. Duterte elnök álhíroldalnak nevezte a Rapplert egy nappal azután, hogy a bizottság visszavonta a cég bejegyzését.

A Rappler vitatja a bizottság vádjait, szerintük a döntés egyértelmű támadás egy olyan cég ellen, amely átláthatóan működik és megfelel az Értékpapír és Tőzsdebizottság előírásainak és szabályozásainak.

A szerkesztőség kijelentette, hogy mindent megtesz azért, hogy szembeszálljon a döntéssel és arra kérték olvasóikat, hogy védjék meg a sajtószabadságot:

Nem csak az összes rendelkezésünkre álló jogi eszközzel fogunk ellenállni, hanem harcba is szállunk azért, hogy folytathassuk az újságírást és védjük a jogotokat ahhoz, hogy egy olyan független felületen keresztül hallassátok a hangotok, mint a Rappler.

Mi kitartunk.

Fogjunk Össze A Demokráciáért És A Becsületességért (LODI) művészekből és médiában dolgozókból álló szervezet szerint a lépés a helyzet fokozódását jelenti, melyet a Rappler szerkesztősége és újságírói elleni, Duterte követői által elkövetett támadások előzték meg:

Ki lesz a következő, Elnök úr? Az ABS-CBN? A kommunistának bélyegzett közösségi újságírók? A művészek, akik felhívják a figyelmet a drogok elleni véres harcra?

Az ABS-CBN az egyik legnagyobb Fülöp-szigeteki televízióhálózat, közvetítési jogának meghosszabbítását épp most tárgyalja a Kongresszus.

Képernyőkép a Rappler oldaláról

A Mozgalom A Zsarnokság Ellen (MAT), egy Duterte drogok elleni háborúját és autoritárius törekvéseit ellenző ernyőszervezet arra figyelmeztet, hogy a kormányzat azokat a médiaorgánumokat vette célba, amelyeket nem tud irányítása alá venni vagy megzsarolni.

Az a kormány, amely több alkotmányos rendelkezést is megsért, beleértve a területi, a fékek és ellensúlyok, a hatalom szétválasztása és az alapvető polgári jogok rendelkezéseit; a Duterte-rezsim nem tud átverni senki azzal, hogy alkotmányosnak nevezi a Rappler elleni fellépést. Dutertének semmi hitele nincs, ha alkotmányosságról van szó.

A közösségi oldalakon is rengetegen kritizálták Duterte kormányának lépését a Rapplerrel szemben, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat Twitterről.

Ugyanazt az Alkotmányt, amelyet Duterte megpróbál szétszabdalni, hogy diktatúrát építsen, most arra használják, hogy politikai támadást indítsanak a @rapplerdotcom és a sajtószabadság ellen. #HarcoljADiktatúraEllen #LabanRappler

— Tonyo Cruz (@tonyocruz) 2018. január 15.

Duterte nem tudta irányítás alá vonni az Inquirert. Az Inquirert eladták. Duterte nem tudta irányítás alá vonni a Rapplert. A Rapplert bezáratták. Látni a hasonlóságot? Ki lesz a következő?

— Isla Malasakit (@LivesMatterPH) 2018. január 15.

A Rapplerért, az összes egyetemi kiadványért, amit a katonaság vörösnek bélyegzett, az összes újságíróért, akiket ez a fasiszta kormányzat megölt vagy bebörtönzött: #VéddASajtószabadságot

Nem kell szeretni a Rapplert ahhoz, hogy a bezárását aggasztónak találd. A tény, hogy egy kormánykritikus kiadványt  támadnak, már elég ok ahhoz, hogy feltedd a kérdést, kihez is lojális a kormány: az emberekhez vagy saját magához?

— CarboNATata (@natdabuet) 2018. január 15.

A Rappler minőségi újságírása, különösen a drogháborúról szóló cikkei nagyon sok embert dühítettek a Duterte-rezsimben. Ez egy kiszámítható lépés volt. Felháborító és keménykalapos, de kiszámítható. https://t.co/MLXc0InqSu

— Caloy Conde (@carloshconde) 2018. január 15.

Nem a pénzről van szó, csak arra tereltétek a figyelmet. A lényeg, hogy megbüntessetek és megfélemlítsetek mindenkit, aki kritikus és nem enged az akaratotoknak. Mindegy, hogy minek hívjátok és hogyan tálaljátok, el akartátok pusztítani a sajtószabadságot. Meg fogtok fizetni. #ARapplerrelVagyok

— Owen Tan (@Ropositive) 2018. január 16.

A Rappler egyelőre folytatja működését és fellebbez a bizottság döntése ellen a bíróságon.

A szerkesztő megjegyzése: a Global Voices is kapott támogatást az Omidyar Hálózattól.

A bejegyzést a Global Voices Online magyar oldaláról vettük át. Szerző: Karlo Mongaya. Fordító: Le Marietta. A bejegyzésre a Creative Commons 3.0 licenc vonatkozik.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom